Elever arbejder med naturvidenskab på Borupgaard Gymnasium

Optagelsesprøve

Den centralt stillede prøve, jf. § 11, stk. 1, i lov om de gymnasiale uddannelser

1. Prøven

1.1. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet udvikler og fastsætter en prøve, der tager udgangspunkt i kravene til folkeskolens afgangseksamen og har særligt fokus på de krav, der stilles for at kunne gennemføre en gymnasial uddannelse.

1.2. Prøven består af enkeltfaglige opgaver inden for fagene dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi.

2. Prøveafviklingen

2.1. Den prøveafholdende institution er ansvarlig for prøveafviklingen.

2.2. Reglerne i §§ 21-22 i bekendtgørelse nr. 343 af 8. april 2016 om prøver og eksamen i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser finder tilsvarende anvendelse for optagelsesprøver i udlandet.

3. Tidspunkt for prøven

3.1. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fastsætter tidspunktet for afholdelse af prøven, der normalt afholdes i juni og august.

4. Prøven

4.1. Prøven er skriftlig og varer fire timer.

4.2. Alle hjælpemidler, herunder elektroniske, er tilladte, bortset fra kommunikation med omverdenen. Brug af internet er ikke tilladt. Institutionen kan dog tillade brug af internet i forbindelse med online-adgang til tilladte hjælpemidler.

5. Bedømmelsen

5.1. Bedømmelsen foretages som en samlet vurdering af ansøgerens individuelle besvarelse.

5.2. Besvarelsen bedømmes med »bestået« eller »ikke bestået«.

6. Bedømmere

6.1. Besvarelsen bedømmes af to bedømmere, hvoraf den ene har kompetence i dansk og engelsk og den anden har kompetence i matematik og fysik/kemi. Bedømmerne beskikkes af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet efter styrelsens retningslinjer herfor. Reglerne om censorer i § 23, § 24, stk. 1, § 25, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 343 af 8. april 2016 om prøver og eksamen i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser finder tilsvarende anvendelse for de af styrelsen beskikkede bedømmere.

7. Forberedelse af prøven

7.1. Det påhviler institutionen at orientere ansøgerne om prøvereglerne, der er tilgængelige på Styrelsen for Undervisning og Kvalitets hjemmeside.

7.2. Institutionen skal gøre ansøgerne bekendt med konsekvenserne af overtrædelse af prøvereglerne.

8. Forhold i forbindelse med prøveafviklingen

8.1. Institutionen tilbyder særlige prøvevilkår til ansøgere med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller med andre tilsvarende specifikke vanskeligheder, når dette er nødvendigt for at ligestille disse ansøgere med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af prøvens niveau.

8.2. En ansøger, der kommer for sent til en prøve, har ikke krav på at aflægge prøven. Hvis det anses for udelukket, at en ansøger, der kommer for sent, kan have modtaget nogen oplysning om opgaven, og hvis institutionen skønner, at forsinkelsen er rimeligt begrundet og af kortere varighed, kan ansøgeren få lov til at deltage i prøven. Prøvetiden forlænges ikke. Institutionen kan dog i særlige tilfælde beslutte, at prøvetiden forlænges. Institutionen kan give ansøgeren tilbud om at aflægge prøve på et senere tidspunkt, hvis institutionen finder, at forsinkelsen er rimeligt begrundet. I modsat fald har ansøgeren brugt et prøveforsøg, jf. § 22.

8.3. En ansøger, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven ved førstkommende mulighed herfor.

8.4. Institutionen bortviser en ansøger fra prøven, hvis ansøgeren i forbindelse med en prøve foretager sig handlinger for at skaffe sig eller give en anden ansøger uretmæssig hjælp til besvarelse af en opgave. Det samme gælder, hvis ansøgeren benytter ikke-tilladte hjælpemidler eller udgiver andres arbejde for at være sit eget. Hvis en censor får en formodning om sådanne forhold, skal censoren indberette det til institutionen. Institutionen kan tillige bortvise ansøgeren fra prøven, hvis ansøgeren under prøveforløbet overtræder andre lokale eller centralt fastsatte prøveregler end de i 1. pkt. nævnte. Ansøgeren anses for at have brugt et prøveforsøg, jf. § 22.

9. Fejl og mangler ved prøven

9.1. Bliver institutionen i forbindelse med en prøve opmærksom på fejl og mangler, der kan udbedres, beslutter institutionen, hvordan udbedringen skal ske.

9.2. Ved væsentlige fejl og mangler ved opgaven skal institutionen inddrage Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, der beslutter, hvordan fejlen kan udbedres.

9.3. Ved fejl og mangler af særlig grov karakter kan Styrelsen for Undervisning og Kvalitet træffe beslutning om, at allerede afholdte prøver annulleres.

10. Dokumentation for beståede prøver

10.1. Der udstedes ikke bevis for de beståede prøver.

10.2. Resultatet af den aflagte prøve indgår i institutionens vurdering, jf. § 21.

11. Myndighedskrav

11.1. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Styrelsen for It og Læring kan fastsætte nærmere krav om praktiske og proceduremæssige forhold, herunder elektroniske og digitale forhold i forbindelse med prøverne.

11.2. Retningslinjerne gøres tilgængelige på ministeriets og styrelsernes hjemmesider.