Dramaeleverne Julius og Clara på bænken uden for Borupgaard Gymnasium
Skolepræsentation

Julius og Clara: ”Dramaundervisningen har givet os mere selvtillid”

Julius Borglit og Clara Johanne Ottar Merland går i 1.g på Borupgaard Gymnasium. Julius og Clara har taget drama som kunstnerisk valgfag, og det har de ikke fortrudt. Dramaundervisningen er ikke bare sjov. Den har også gjort dem mere tolerante og styrket deres tro på sig selv som teenagere.

Af informationsmedarbejder og fotograf Maria Bech

Det er begyndelsen af marts, og forårssolen kigger kortvarigt frem. Der sidder to søde unge mennesker overfor mig på bænken uden for Borupgaard Gymnasium, 18-årige Julius Borglit fra 1.i. og hans kammerat fra dramaholdet, 16-årige Clara Johanne Ottar Merland fra 1.k. De har sagt ja til at deltage i et dobbeltinterview om dramaundervisningen på Borupgaard Gymnasium.

Her fortæller de om deres oplevelser med at stå på de skrå brædder, og hvordan dramaundervisningen har udviklet dem som mennesker.

Jeg vidste ikke ret meget om drama

Da Clara skulle beslutte sig for sit kreative valgfag, overvejede hun, hvordan hun kunne lære mest muligt:

”Jeg vidste ikke ret meget om drama. Det var faktisk dét af de kreative valgfag, jeg vidste mindst om. Så jeg besluttede mig for at vælge drama, da det var dér, jeg kunne lære mest,” fortæller Clara, som går på studieretningen bioteknologi.

Sjovt at stå på scenen

Julius fik øjnene op for drama allerede i folkeskolen, hvor han var med i en musical:

”Jeg var med i en musical i 9. klasse. Det var rigtig sjovt at stå på scenen, bruge kroppen og være aktiv. Så for mig var det oplagt at vælge drama i gymnasiet,” forklarer Julius, der er i gang med den naturvidenskabelige studieretning.

Drama på C-niveau

Både Julius og Clara har drama på C-niveau. Det betyder, at de afslutter faget efter 1.g. I løbet af 1.g har de 50 dramamoduler, der varer 1 time og 35 minutter hver, så det bliver til en del timer i alt.

Når man har drama på C-niveau, kan man hæve faget til B-niveau, hvis man gerne vil have det i to år og lære endnu mere.

Drama er både teori og praksis

Et typisk dramamodul består af en god blanding af teori og praksis:

”Vi har normalt læst et par sider hjemmefra om en periode eller en genre inden for skuespil. Så gennemgår vi stoffet i klassen og diskuterer de vigtigste elementer, så alle er med. Vi lærer både om teatrets oprindelse i Grækenland og Italien og om moderne europæisk teater,” forklarer Clara.

Julius og Clara til undervisning på Borupgaard Gymnasium sammen med deres dramahold
Dramaeleverne diskuterer forestillingen ’Den unge Werthers Lidelser’, som de har set på Teatret Sort/Hvid.

Når eleverne har fået teorien på plads, laver de opvarmning, hvor de får kroppen i gang med lettere øvelser og sommetider sang. Clara fortæller:

"Vi laver også øvelser, der bygger på det, vi har læst, og træner metoder, som vi kan bruge, når vi optræder. Vi bliver bevidste om virkemidler, og hvordan man kan bruge kroppen. Det kan fx være i den italienske teaterform commedia dell'arte, som nok er mest kendt for sin improvisation og brug af masker. De metoder, vi lærer, skal underbygge en bestemt kvalitet i skuespillet – i commedia dell'arte er det fx komikken, der skal underbygges.”

Mere fysisk end traditionel undervisning

Julius og Clara er enige om, at noget af det bedste ved dramaundervisningen er, at den er anderledes end traditionel undervisning på skolebænken:

”Undervisningen er meget anderledes end traditionel undervisning. Vi er fysisk aktive, og det kan jeg rigtig godt lide. Vi ser også tit videoklip fra teaterforestillinger. Det er spændende,” siger Clara, som er meget bevidst om, hvorfor hun tog drama som valgfag.

Dramaundervisningen giver både eleverne mulighed for at spille teater, skrive manusser og instruere. Men eleverne lærer også at arbejde med sig selv og deres måde at udtrykke sig på. Julius forklarer:

”Undervisningen i drama er mere fysisk end normal undervisning, fordi vi bruger kroppen. Vi lærer de andre elever at kende på en helt anden måde end i andre fag. Jeg har også lært at turde blotte mig. Det var lidt grænseoverskridende i starten, men jeg har lært rigtig meget af det. Vi bliver desuden bedre til at respektere hinanden, som vi er. Vi bliver klogere rent socialt.”

Ser professionelle forestillinger

Dramaundervisningen foregår ikke kun på skolen. Holdet tager også ind og ser professionelle forestillinger. Det er en obligatorisk del af undervisningen. Julius og Clara har allerede været inde at se actionkomedien ’Blam’ på Bellevue Teatret og ’Den unge Werters lidelser’ på Teatret Sort/Hvid, og her i foråret er der planlagt en tur til Mungo Park, som spiller ’Kvinde kend din krop’.

Inden forestillingerne får eleverne til opgave at fokusere på forskellige elementer i teaterstykkerne, som de skal analysere. Clara fortæller:

”Det er hyggeligt at besøge de små teatre. Selvom det er en del af undervisningen, gør vi en tur ud af det. Forestillingerne giver os inspiration til, hvordan krop og stemme skal passe sammen for at give den ønskede effekt. Vi bliver også klogere på, hvordan teaterstykker er skruet sammen ved at analysere de forskellige elementer. Det kan vi bruge, når vi selv skal optræde.”

Elevernes egne forestillinger

Som en del af dramaundervisningen skal eleverne også selv i rampelyset. Julius og Claras dramahold blev inddelt i tre grupper, som opførte et stykke hver for deres forældre:

”Vi var fire piger, der lavede et teaterstykke, som udelukkende bestod af replikker. Der var ingen progression,” forklarer Clara.

Clara i forårssolen på Borupgaard Gymnasium
16-årige Clara har ikke fortrudt, at hun har valgt drama: "Undervisningen er meget anderledes end traditionel undervisning. Vi er fysisk aktive, og det kan jeg rigtig godt lide," fortæller hun.

Julius supplerer:

”I min gruppe var vi fire drenge, der opførte teaterstykket ’Pis’. Det handler om en dreng, der tænker på en pige, men drengens tanker bliver illustreret ved hjælp af fire drenge. Det er et moderne stykke, som er meget åbent for fortolkning.”

Foruden rollefordelingen og selve fremførelsen omfatter elevernes arbejde med stykkerne både tekstlæsning og iscenesættelse. Som led i forberedelserne arbejder eleverne også med at forstå stykkernes moraler og budskaber.

Styrket selvopfattelse

Dramaundervisningen har ikke kun givet Julius og Clara en faglig ballast. Den har også udviklet dem som mennesker. De har blandt andet lært at tackle dét at blive badet i andres blikke, når de befinder sig i projektørernes nysgerrige lyskast på scenen. Julius siger:

”Undervisningen har styrket min selvopfattelse. Jeg har både fået mere selvtillid og selvværd. Og det kan man jo altid bruge som teenager. Jeg har også lært at håndtere dét at være i centrum mere voksent, og at respektere andre og dét, de kan. Det vil helt sikkert gavne mig, når jeg fx laver gruppearbejde.”

Dramaeleven Julius diskuterer drama med Clara uden for Borupgaard Gymnasium
”Undervisningen har styrket min selvopfattelse. Jeg har både fået mere selvtillid og selvværd. Og det kan man jo altid bruge som teenager," siger 18-årige Julius.

”Jeg er enig med Julius,” siger Clara. ”Jeg er også blevet mere åben og bedre til at stille mig op og være midtpunkt.”

Spring ud i det

Både Julius og Clara er rigtig glade for, at de valgte drama som kunstnerisk valgfag, og anbefaler det til andre:

”Du skal bare springe ud i det, eventuelt sammen med én du kender. Grin ad dig selv, og hav det sjovt. Slip angsten – så bliver det godt, det du laver,” siger Clara og slutter:

”Dramaundervisningen er et frisk pust, hvor man bruger nogle andre dele af hjernen end normalt. Faktisk tænker man slet ikke over, at man er til undervisning. Og så er lektierne overskuelige. Det er jo også superfedt!”

Få mere at vide om drama

Du har også mulighed for at få drama på Borupgaard Gymnasium. Læs mere om vores valgfag.