To piger spiller guitar i Musikhuset på Borupgaard Gymnasium

Musik C

Musik C er, ligesom de andre kunstneriske fag, bygget op af en teoretisk og en praktisk del. Den praktiske del af undervisningen handler om at spille og synge musik – alle bliver introduceret til at spille klaver, bas og trommer samt at synge. Den teoretiske del handler om at lære noder, rytmer og akkorder samt at analysere og fortolke forskellige musiknumre.

Du behøver ikke at kunne spille et instrument eller være en god sanger for at vælge musik, men skal vælge faget, fordi du har lyst til at spille eller synge sammen med andre, måske blive bedre til det, du allerede kan, og lære noget mere om fx genrer og noder.

Den praktiske del – sammenspil

Halvdelen af tiden i musikundervisningen bruger vi på at spille eller synge. Hver gang du har lært om akkorder, toner eller rytmer, træner vi det på instrumenterne. Alle lærer at spille trommesæt, bas og klaver på begynderniveau, men selvfølgelig bliver det inddraget i undervisningen, hvis du i forvejen spiller guitar, saxofon eller violin.

Undervisningen er rettet mod, at du lærer at spille eller synge sammen med andre. Du bestemmer selv, hvilket instrument du ønsker at blive bedre på i undervisningen. Sang tæller selvfølgelig med som instrument. I sammenspil deler man sig op i grupper og øver selvvalgte numre, som opføres til caféer og koncerter. C-niveauholdene optræder fast til efterårs- og forårskoncert på Borupgaard Gymnasium.

Den praktiske del af undervisningen afsluttes ved at opøve et selvvalgt nummer i grupper, som fremføres til eksamen.

De fysiske rammer: Musikhuset

På Borupgaard Gymnasium har musikfaget helt unikke rammer. Vi har vores eget musikhus med to store musiklokaler, fire øvelokaler, studie og egen loungescene. Alt er udstyret med alle instrumenter. Når vi øver sammenspil, har vi derfor rig mulighed for at dele os op og samtidig øve det praktiske.

Den teoretiske del – noder og rytmer

For at kunne analysere musikken, skal man kunne læse toner i G-nøglen og vide, hvad nodeværdierne hedder. Det skal bruges til at spille melodier på klaveret og spille forskellige rytmer, ikke bare på trommesæt, men også på de andre instrumenter. Du skal også bruge det at kunne læse noder, når du analyserer forskellige musiknumre. 

Musikanalyse

For at kunne tale om musik i et professionelt sprog, lærer du fx om følgende begreber: Form, instrumentation/sound, hook, break, gimmick og groove. Når du har lært de forskellige fagudtryk og at kende forskel på fx en westernguitar og en el-guitar med distortion, kan du fortolke, hvordan det påvirker musikkens udtryk.

Du vil også blive i stand til at svare på, hvordan et hit er bygget op, og hvilke instrumenter og rytmer, der bliver brugt i forskellige genrer. Efter en grundintroduktion til de faglige begreber, vælger klassen et særligt studeret emne, som man går til eksamen i. Det kan være et band, en genre eller et årti. Det kan være alt fra Beatles og soul til 00’ernes pop-/rockmusik eller rap og R&B i 10’erne.

Eksamen

Eksamen består af to dele:

En praktisk del, hvor holdet er delt op i grupper og har indøvet et selvvalgt nummer, som bliver opført til eksamen. Det handler ikke om at være en dygtig solist, men at kunne spille en rolle i musikken i sammenhæng med de andre.

En teoretisk del, hvor man trækker et af numrene fra det emne, holdet har valgt, og går ind og fremlægger det til eksamen.

Man får en samlet karakter for de to dele.

Se filmen om vores musiske studieretninger

Ved at klikke på dette link accepterer du cookies og sporing fra den eksterne indholdsleverandør.


Se filmen om vores kunstneriske fag

Ved at klikke på dette link accepterer du cookies og sporing fra den eksterne indholdsleverandør.